Sprzęt do dostarczania paliwa w lotnictwie

0
51
Sprzęt do dostarczania paliwa w lotnictwie

Już od samego początku rozwoju awiacji, konstruktorzy musieli rozwiązywać problemy związane z dostarczaniem paliwa do maszyn lotniczych. Początkowo zbiornik z paliwem łączono ze zbiornikiem w samolocie przy pomocy węża, a do tłoczenia paliwa używano ręcznej pompy. Niemniej jednak z biegiem lat technologia w tym zakresie znacznie się rozwinęła. Obecnie cały proces przebiega w zasadzie w pełni automatycznie, przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń.

Sprzęt do dostarczania paliwa

Wybór sprzętu do dostarczania i przesyłu paliwa do zastosowań związanych z tankowaniem w lotnictwie jest dość spory. Urządzenia te są zgodne z wymaganiami tego sektora – to przede wszystkim pompy, systemy zarządzania, dysze dostawcze i filtrację.

Pompa do nafty lotniczej

Odśrodkowa pompa do nafty lotniczej strumieniowa jest zalecana do mediów o małej gęstości, takich jak olej opałowy EL, olej napędowy, czysta woda i ciecze, które nie wpływają chemicznie na materiały pompy. Konstrukcja tej samozasysającej pompy jest taka, że medium może być zasysane również po zmieszaniu z powietrzem. Każdy model pompy do nafty lotniczej ma określoną wydajność. Parametr ten przedstawia się w ilości litrów cieczy przesłanej w ciągu jednej minuty. Tego rodzaju urządzenia wykonane są zgodnie z dyrektywy ATEX. Oznacza to, że mogą pracować w warunkach, które potencjalnie stanowią zagrożenie wybuchem.

Czym dostarczane jest paliwo na lotnisko?

Niemniej jednak warto podkreślić, że aby móc przepompować paliwo do zbiornika samolotu, to najpierw trzeba je dostarczyć na płytę lotniska. Do tego celu służą wyspecjalizowane pojazdy – samochodowe dystrybutory paliw.
Niewątpliwie jest to jeden z najważniejszych elementów wchodzących w skład całego systemu organizacji lotów. Dzięki tym pojazdom jest możliwość dowiezienia określonej ilości paliwa do samolotu, a następnie przy pomocy odpowiednich pomp przetoczenia go do zbiorników samolotu.

Warto podkreślić, że tego rodzaju pojazdy produkowane są również w Polsce. Oczywiście oferta różnego rodzaju producentów zagranicznych również jest niezwykle szeroka. Oczywiście do przetaczania paliwa niezbędny będzie odpowiedni dystrybutor. Podstawowym elementem każdego dystrybutora jest między innymi pompa. Cały proces przesyłu paliwa z cysterny do zbiornika samolotu jest w pełni skomputeryzowany. Dlatego też nie ma możliwości zaistnienia tutaj pomyłki co do odpowiedniej ilości przesłanego paliwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj